Zespół Szkół w Pruchnej
Strona główna  | 1%  |  Dokumenty  |  Patron szkoły  |  Projekt partnerski  |  Przedszkole  |  Sport  |  WOŚP  |  Galeria  |  Kontakt
Gimnazjum w Pruchnej, Szkoła Podstawowa im. Emilii Michalskiej w Pruchnej

Zajęcia koła biologicznego "Myśl logicznie-biologicznie".


Od listopada do stycznia na zajęciach koła przedmiotowego wykonałyśmy szereg badań i obserwacji biologicznych.

8 listopada poszukiwałyśmy odpowiedzi na pytanie - Dlaczego chleb rośnie jak na drożdżach?. W wyniku doświadczenia uzyskałyśmy odpowiedź - ciasto drożdżowe "rośnie" dzięki dwutlenkowi węgla, jaki wydzielany jest przez drożdże w procesie fermentacji czyli oddychania beztlenowego. Wydzielony gaz zidentyfikowałyśmy za pomocą palącego się łuczywa (CO2 nie podtrzymuje palenia dlatego ogień zgasł).



22 listopada zajmowałyśmy się określaniem roli enzymów. Wykonałyśmy doświadczenie, którego wynik udowodnił, że trawienie zachodzi już w jamie ustnej. Obecna w ślinie amylaza ślinowa rozkłada skrobię. Jodyna, która zmienia swoją barwę na granatową w obecności skrobi, w szklance z naszą amylazą skrobi nie wykryła.

29 listopada poznawałyśmy anatomię ryby na przykładzie karasia. Przy okazji ćwiczyłyśmy umiejętności niezbędne przed wigilią. Zajęcia wprowadzono do programu na prośbę uczestników kółka.



31 stycznia analizowałyśmy wpływ różnych czynników na kiełkowanie roślin. Po wykonaniu doświadczenia możemy stwierdzić, że do kiełkowania niezbędna jest woda, tlen oraz odpowiednia temperatura.

Dokonałyśmy też zaskakującego odkrycia- rzeżucha lubi konkurencję. Najdorodniejsze rośliny wyrosły w próbie, w której były posiane najbardziej gęsto (dowód na zdjęciu).

7 lutego analizowałyśmy wyniki badań krwi i moczu oraz obserwowałyśmy anatomie nerki świni.





Kolejne zajęcia już w marcu.


Pierwszy miesiąc za nami...

Zaraz po zajęciach organizacyjnych we wrześniu (13.09.) przystąpiłyśmy do pierwszych zajęć terenowych.
Przy użyciu siatki entomologicznej odławiałyśmy owady i pajęczaki. Następnie korzystając z kluczy i przewodników określałyśmy gatunki do których należą dane okazy.





Na drugich zajęciach zajęłyśmy się identyfikacją związków chemicznych, np. wykazałyśmy, że orzech włoski ma dużo więcej tłuszczu w nasionach niż migdał i słonecznik.

Zaobserwowałyśmy obecność cukru skrobi w ziemniakach, makaronie i chlebie.
Określałyśmy również zgubny wpływ temperatury i alkoholu na białko.
Sprawdzałyśmy również co drzemie w dżemie?





Na kolejnych zajęciach doskonaliłyśmy umiejętność posługiwania się mikroskopem. Oglądałyśmy preparaty stałe i wykonywałyśmy własne preparaty. Dzięki użyciu kamery mogą Państwo zapoznać się z wynikami naszej pracy.









wykonanie: wchybiorz@gmail.com  |   Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Fotobudka na wesela  |  Strona główna  |  Galeria  |  Mapa strony  |  Kontakt