Zespół Szkół w Pruchnej
Strona główna  | 1%  |  Dokumenty  |  Patron szkoły  |  Projekt partnerski  |  Przedszkole  |  Sport  |  WOŚP  |  Galeria  |  Kontakt
Gimnazjum w Pruchnej, Szkoła Podstawowa im. Emilii Michalskiej w Pruchnej



Festiwal nauki dla najmłodszych

Projekt edukacyjny "Festiwal nauki dla najmłodszych", miał na celu:
- popularyzowanie wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych,
- umiejętne łączenie teorii z praktyką,
- kształtowanie umiejętności planowania i realizacji zajęć dla młodszych kolegów,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole.

Głównym zadaniem projektu było zorganizowanie zajęć dla uczniów klasy 3 szkoły podstawowej. Uczennice przygotowały i zaplanowały doświadczenia z zakresu nauk przyrodniczych. Następnie przystąpiły do ułożenia planu zajęć i przygotowania omówienia każdego z doświadczeń w taki sposób, by było zrozumiałe dla dzieci.
24 kwietnia odbyły się zaplanowane zajęcia.

Przy stanowisku Klaudii Kałużnej trzecioklasiści mogli zaobserwować, w jaki sposób powietrze wywiera nacisk na przedmioty. Doświadczenie obserwujący uczniowie potraktowali niemal jak sztuczkę magiczną i każdy chciał spróbować wykonać je samodzielnie. Badane było również, jaki związek ma powierzchnia przedmiotu z oporem powietrza na jaki napotyka spadając na podłogę. Przy użyciu latarki, mleka i wody stworzyliśmy także "małe niebo" w szklance. Oświetlając szklankę pod różnymi kątami można było zaobserwować błękit nieba jaki obserwujemy w ciągu dnia oraz pomarańczowo-różowe niebo tuż przed zachodem słońca.



Gabrysia Żerdka starała się wytłumaczyć dzieciom jak odróżnić jajko gotowane od surowego wprawiając oba w ruch. Przy jej stanowisku porównywana była też gęstość różnych substancji względem wody. Oprócz tego wyjaśniona została rola odpowiedniego rozłożenia ciężaru podczas projektowania mostów przy użyciu prostego modelu mostu z dwóch pudełek i papierowej podpory. Trzecioklasiści układali przedmioty na moście bez podpory i z podporą badając ich wytrzymałość i wyciągając wnioski.



Patrycja Łabudek przy swoim stanowisku zachęcała dzieci do porównania szybkości dyfuzji w ciepłej i zimnej wodzie. W dalszej kolejności uczniowie obserwowali zjawisko elektryzowania się przedmiotów. Największe wrażenie wywarła jednak na uczniach tajemnicza mikstura złożona z dwóch lubianych przez nich napojów - coli i mleka. W wyniku zmieszania tych dwóch substancji nastąpiło ścięcie zawartego w mleku białka - kazeiny przez kwas zawarty w coca-coli - kwas fosforowy. Efektem tej mieszaniny jest beżowy płyn z brązowymi kłaczkami.



Aneta Gabryś rozpoczęła swój pokaz od doświadczenia mającego na celu badanie zawartości tlenu w powietrzu. Uczniowie nie tylko mogli zauważyć, że tlen podtrzymuje proces palenia, ale też mogli stwierdzić ile tlenu znajduje się w otaczającym ich powietrzu. Kolejnym doświadczeniem było wykazanie obecności napięcia powierzchniowego przy pomocy szklanki z wodą i igły. Zaprezentowany został także udział detergentów w procesie niszczenia napięcia powierzchniowego, który odbywa się np. podczas prania odzieży. Po dodaniu kropli płynu do naczyń igła, która wcześniej unosiła się na wodzie błyskawicznie opadła na dno.



Kasia Kurus przedstawiła proste doświadczenie chemiczne pt. Kolorowa chemia w kuchni. Doświadczenie miało na celu pokazać jak w zależności od kwasowości roztworu zmieniała się jego barwa. W 3 szklankach umieszczony został sok z czerwonej kapusty a następnie dzieci dodały do pierwszej szklanki ocet otrzymując kolor malinowy, do drugiej sodę oczyszczoną otrzymując kolor turkusowy oraz do 3 szklanki wodę, która nie zmieniła odczynu roztworu, więc nie zmieniła się też barwa.



Innymi zadaniami realizowanymi w ramach projektu było także przygotowanie gazetki popularyzującej przedmioty przyrodnicze wśród najmłodszych oraz przygotowanie antyramy będącej podsumowaniem naszego projektu.



Uczestnicy projektu: Klaudia Kałużna, Gabriela Żerdka, Patrycja Łabudek, Aneta Gabryś, Katarzyna Kurus

Opiekun projektu: mgr Joanna Spandel




Pruchna - kulinarny raj.

W projekcie brali udział: Dominika Balcar, Magdalena Bromnik, Mateusz Herok, Marcin Machej, Dariusz Młotek. Opiekunem projektu była pani Magdalena Penkala. Celem głównym projektu było stworzenie książki kulinarnej zatytułowanej Pruchna - kulinarny raj.

Aby to osiągnąć, uczniowie najpierw dowiedzieli się, jakie są preferencje kulinarne kolegów i koleżanek ze szkoły podstawowej i gimnazjum. Potem postanowili przeprowadzić wywiady z mieszkańcami Pruchnej, którzy uchodzą w naszej miejscowości za znawców w dziedzinie kulinarnej. Spis nazwisk uzyskali z wywiadów z sąsiadami, rodzicami, dziadkami. Celami szczegółowymi projektu było:

Kształcenie umiejętności tworzenia książki kulinarnej, przepisu jako formy instrukcji.
Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji naszej miejscowości, a w szczególności tradycji kulinarnych.
Doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadu.
Doskonalenie umiejętności tworzenia ankiety i opracowywania jej wyników w formie prezentacji multimedialnej.
Kształcenie umiejętności pracy w grupie.

Pierwsze zadanie polegało na przeprowadzeniu ankiety wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Chciano zbadać nawyki żywieniowe kolegów oraz dowiedzieć się, jakie potrawy preferują. Wyniki ankiety posłużyły do prezentacji multimedialnej i zostały również przedstawione w postaci gazetki na szkolnym korytarzu.

Kolejnym etapem było przeprowadzenie wywiadów i uzyskanie przepisów na wyśmienite potrawy. Po zebraniu materiałów powstała książka zatytułowana Pruchna - kulinarny raj. Zawiera zdjęcia osób, które udzieliły wywiadu i podzieliły się swoimi, mamy nadzieję - najlepszymi przepisami na smaczne potrawy. Uczestnicy projektu podzielili się wrażeniami ze swoich prac w postaci antyramy wykonanej, by powiesić ją na szkolnym korytarzu.

Dziękujemy uczestnikom ankiety za udział w badaniach.
Dziękujemy również osobom, które zgodziły się zdradzić nam kilka przepisów i zgodziły się poświęcić nam czas.







Jak przygotować organizm do wysiłku?


Projekt edukacyjny z wychowania fizycznego miał na celu:

- Wyjaśnić znaczenie rozgrzewki
- Zapoznać ucznia z zasadami konstruowania rozgrzewki
- Przeprowadzenie z pokazem i opisem słownym różnorodnych rozgrzewek
- Uświadomić uczniowi potrzeby wykonania rozgrzewki przed każdym wysiłkiem
- Samorealizacja i rozwijanie umiejętności zespołowego współdziałania



Głównym zadaniem projektu było wykonanie gazetki szkolnej pt."Rola i znaczenie rozgrzewki na lekcji wychowania fizycznego". Kolejnym działaniem uczestników projektu było ułożenie planu rozgrzewek, które zostały im losowo przydzielone. Następnie przeprowadzono rozgrzewki z objaśnieniem słownym i pokazem na lekcjach wychowania fizycznego w młodszych klasach. Na zakończenie projektu został wykonany instruktażowy film z pokazem rozgrzewek. Została również wykonana antyrama, która podsumowuje szereg prac związanych z projektem, zostanie ona zawieszona na szkolnym korytarzu.

Zobacz instruktażowy film z pokazem rozgrzewek




W projekcie brali udział : Karolina Sobala, Marta Łagoda, Filip Orszula
Opiekun projektu: mgr Gabriela Stuchlik


Słynni matematycy i ich dzieła.

Proojekt edukacyjny "Słynni matematycy i ich dzieła" realizowali - Paweł Grzybek, Michał Kubicki, Edyta Sajdok i Dawid Zamojski. Głównym celem projektu było zapoznanie się z historycznymi postaciami, ich odkryciami w dziedzinie matematyki. Każdy uczeń wybrał sobie postać, której osiągniecia musiał zaprezentować w swojej pracy i przedstawić w formie prezentacji multimedialnej. Uczniowie dodatkowo wzbogacili swoje prezentacje ciekawostkami z życia prezentowanych przez siebie odkrywców, które niejednokrotnie oprócz geniuszu odsłaniały zwykłą codzienność wielkich uczonych. Opiekunem tego projektu była p. Izabela Czyż.









"Makulaturowy zawrót głowy".

Uczestnicy projektu: Klaudia Szczelina, Jola Domagała, Marcin Kurus, Rafał Nawodyło, Patryk Piasecki.Opiekun projektu: Pani Sylwia Kajstura Celem naszego projektu było zebranie makulatury oraz jej sprzedaż. Pierwszym punktem było stworzenie plakatów i rozmieszczenie ich w różnych miejscach w Pruchnej. Podczas zbiórki na bieżąco ważyliśmy, segregowaliśmy, magazynowaliśmy i skrupulatnie zapisywaliśmy ilości przyniesionej makulatury.
Kolejnym etapem było znalezienie firmy, która byłaby zainteresowana skupem makulatury oraz jej odbiorem ze szkoły. Rozpoczęliśmy od poszukania w internecie, a następnie zadzwoniliśmy do kilku z nich i uzyskaliśmy szczegółowe informacje odnoście ceny i odbioru makulatury. Wspólnie wybraliśmy firmę z najkorzystniejszą ofertą i umówiliśmy termin odbioru. Skup i odbiór makulatury zapewniła nam firma Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe GEMINI z Żywca.

Zebraliśmy 1700 kg makulatury - 970 kg gazet i 730 kg kartonów, co dało nam 376,50 złotych.



Największą ilość makulatury przyniosła Wiktoria Kozieł z klasy pierwszej - 460 kg, w związku z czym otrzymała nagrodę - obrazkowy słownik języka angielskiego oraz różne gadżety.

Zebrane pieniądze zostały przeznaczone na zakup podręczników z języka angielskiego do klasy 4.


Zjawiska fizyczne w przyrodzie.


Projekt o tematyce fizycznej został przygotowany przez Justynę Wachtarczyk, Piotra Markowskiego, Kacpra Lebiodę. Celm projektu było sfotografowanie, nakręcenie filmów oraz opisanie i wyjaśnienie zjawisk fizycznych wystepujacych w przyrodzie. W projekcie uwzgledniliśmy takie zjawiska fizyczne jak: tęcza, parowanie, szron, mgła, sublimacja, dyfuzja, chmury, śnieg, deszcz, grzmot, topnienie, krzepnięcie, zjawisko rozszerzalnosci temperaturowej ciał stałych, cieczy i gazów, przyciąganie ziemskie, skraplanie, tarcie poślizgowe i toczne. Nasz projekt przedstawiliśmy klasie pierwszej gimazjum oraz wykonaliśmy tablo, w którym zamieściliśmy wybrane przez nas zjawiska. Opiekunem projektu była pani Bożena Gandor.







wykonanie: wchybiorz@gmail.com  |   Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Fotobudka na wesela  |  Strona główna  |  Galeria  |  Mapa strony  |  Kontakt