Zespół Szkół w Pruchnej
Strona główna  | 1%  |  Dokumenty  |  Patron szkoły  |  Projekt partnerski  |  Przedszkole  |  Sport  |  WOŚP  |  Galeria  |  Kontakt
Gimnazjum w Pruchnej, Szkoła Podstawowa im. Emilii Michalskiej w Pruchnej




ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY





Żywienie na wagę zdrowia


Nasza szkoła uczestniczy w programie Śląskiego Inspektoratu Sanitarnego Żywienie na wagę zdrowia. Podstawowym założeniem programu jest zwrócenie uwagi na złe nawyki żywieniowe wśród dzieci i młodzieży. Łatwy, a zarazem i wygodny dostęp do niezdrowego jedzenia prowadzi do chorób układu pokarmowego oraz otyłości najmłodszych. Zapraszamy zatem Rodziców do zastosowania się do kilku rad związanych z właściwym dbaniem o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną naszych dzieci.

Już od najmłodszych lat rodzice powinni troszczyć się o to, aby dieta dziecka była prawidłowo skomponowana i zawierała wszystkie niezbędne składniki odżywcze. W ten sposób kształtują pozytywne zachowania żywieniowe swojego dziecka. Dziecko natomiast, poznając właściwe reguły i stosując je w dorosłym życiu, ma szansę jak najdłużej cieszyć się zdrowiem.

Badania prowadzone na przestrzeni lat wskazują, że racjonalne żywienie od najwcześniejszych chwil życia człowieka, kontynuowane w późniejszym okresie, przyczynia się do prawidłowego przebiegu rozwoju osobniczego, gwarantując lepszą wydolność ustrojową, fizyczną i umysłową.




ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY



1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnione w piramidzie żywienia.

2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).

4. Spozywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak: jogurty, kefiry, maślanka, sery.

5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy - mięso, ryby,jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa i owoce.

7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.

8.Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.

9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.




Składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka:



białko: jest to podstawowy składnik budulcowy wchodzący w skład mięśni, kości, skóry oraz krwi; źródłem białka jest np. mięso, ryby, jajka oraz mleko,

tłuszcze: składnik odpowiedzialny za produkcję hormonów, utrzymanie odporności organizmu, wchłanianie witamin A, D, E oraz K; źródłem tłuszczów jest olej roślinny, ryby, orzechy, nasiona słonecznika,

węglowodany: dostarczają organizmowi energii, a ich źródłem są np. produkty zbożowe, warzywa i owoce,

witaminy: składnik odpowiedzialny za procesy przemiany materii, uwalnianie energii, tworzenie kości, krwi oraz skóry; źródłem witamin są warzywa, owoce, nabiał,

błonnik: składnik wspomagający trawienie oraz zapobiegający np. chorobom serca, chorobom jelit i nadciśnieniu; błonnik znajduje się w owocach, warzywach oraz pełnoziarnistych wyrobach zbożowych,

składniki mineralne: są składnikiem kości, regulują pracę układu nerwowego, serca oraz mięśni, są odpowiedzialne za gospodarkę wodną organizmu; źródłem składników mineralnych są owoce, warzywa, mięso oraz pełnoziarniste produkty zbożowe,

woda: jest niezbędnym składnikiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu.






Racjonalne odżywianie powinno uwzględniać:



podawanie dziecku 4-5 posiłków dziennie,

przestrzeganie stałych godzin spożywania posiłków,

odpowiedni podział dziennej racji pokarmowej na poszczególne posiłki

przestrzeganie przewidzianej dla wieku i płci dziecka wartości energetycznej spożywanych posiłków - zapewnienie odpowiednich ilości i proporcji składników pokarmowych: w żywieniu zdrowego dziecka białka powinny stanowić 10-15%, tłuszcze ok. 30% (przy czym 1/3 spożywanych tłuszczów powinna być pochodzenia roślinnego), węglowodany 55-60% dziennej racji pokarmowej,

podawanie dziecku odpowiednio dużej ilości warzyw i owoców, zwłaszcza świeżych, a więc dostarczanie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników mineralnych i witamin.




Produkty ochronne to:


1. Mleko i jego przetwory (masło, sery, jogurty, kefiry).

2. Jaja.

3. Podroby wysokogatunkowe (wątroba ,nerki, serca) mięso i ryby.

4. Warzywa zielone i owoce o zabarwieniu pomarańczowym (szpinak, sałata, pietruszka, koper, szczypiorek, zielona fasolka, marchew, dynia). Owoce i warzywa obfitujące w witaminę C (owoce róży, czarna i czerwona porzeczka, truskawki, maliny, agrest, brokuły , kalafior, brukselka, kapusta biała, czerwona, włoska i pomidory).




Do produktów energetycznych zaliczamy:


1. Produkty zbożowe tj. pieczywo, mąkę, kaszę, makarony.

2. Produkty cukrowe w postaci cukru, miodu i wszelakiego rodzaju słodyczy.

3. Wszystkie tłuszcze jadalne.

4. Ziemniaki, rośliny strączkowe - suche, to są te, w których występują większe ilości skrobi.





Przykładowy jadłospis


JADŁOSPIS NIEPRAWIDŁOWY

Śniadanie: herbata, pieczywo z masłem, miód lub dżem (brak produktów dostarczających białka zwierzęcego)

Obiad: zupa ziemniaczana, kotlet wieprzowy, kapusta zasmażana, ziemniaki, herbata, pączek (obiad ciężko strawny, z dużą zawartością tłuszczów)

Kolacja: herbata, pieczywo, masło, wędlina

Brak surowych warzyw lub owoców, brak mleka!!!



JADŁOSPIS PRAWIDŁOWY

I Śniadanie: herbata z mlekiem, pieczywo razowe, margaryna lub masło, wędlina drobiowa, pomidor

II Śniadanie: kanapka: chleb razowy z pastą z sera, szczypiorku i rzodkiewki lub papryki, napój owocowy

Obiad: barszcz czerwony z fasolką, ryba duszona w warzywach, surówka z kapusty pekińskiej z koperkiem, ziemniaki, kompot z owoców sezonowych lub jogurt owocowy

Kolacja: kasza gryczana, surówka z marchwi, jabłka i chrzanu, herbata, drożdżówka z dżemem




Choroby związane z nieprawidłowym żywieniem




Skutki zdrowotne nieprawidłowego żywienia:

Wady w sposobie żywienia człowieka obejmują zarówno niedożywienie jak też nadmierne spożywanie żywności

Dzieci niedożywione są apatyczne, łatwo męczą się psychicznie i fizycznie, wykazują niezdolność do koncentrowania uwagi i słabsze postępy w nauce

Długoterminowe niedostarczanie choćby jednego ze składników odżywczych powoduje niedożywienie organizmu

Niedożywienie jest procesem wynikającym z niedostosowania podaży pokarmu do potrzeb i możliwości organizmu

Objawy i skutki niedożywienia są szczególnie groźne dla młodzieży gdyż może ono spowodować zaburzenia wzrostu, dojrzewania płciowego, rozwoju funkcji poznawczych i emocjonalnych, dojrzewania centralnego układu nerwowego

Należy zadbać o to, aby dieta dziecka zaspokajała potrzeby żywieniowe odpowiednie dla wieku


wykonanie: wchybiorz@gmail.com  |   Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Fotobudka na wesela  |  Strona główna  |  Galeria  |  Mapa strony  |  Kontakt